Урок української літератури 10 клас

Урок української літератури
10 клас

Тема. Світове значення спадщини І. Франка.
Мета. Систематизувати знання учнів про життєвий і творчий шлях І. Франка; розвивати навички виразного читання, аналізу художніх творів, самостійної роботи, пошуку, сприяти творчому розвитку особистості учня; виховувати патріотичні почуття, повагу до духовної спадщини українського народу.

Перебіг уроку
       I.      Мотивація навчальної  діяльності учнів.
Вступне слово вчителя.
    II.      Оголошення теми й мети уроку.
 III.      Систематизація й узагальнення  матеріалу.
1.                Проблемні запитання.
1) Чи можна вважати І. Франка народним поетом?
2) Чи можна І. Франка назвати митцем світового масштабу?
2.                Інтерактивна вправа  «Мікрофон».
Назвіть крилаті вислови-перифрази, якими наш народ висловлює щире захоплення своїм великим сином і цим увічнює його.
Орієнтовні відповіді:
Геній української нації, розум і серце українців, невтомний Каменяр, «вічний революціонер, український Мойсей, «вогонь в одежі слова», співець свободи.
3.                Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Проблеми, які у своїх творах порушував І. Франко : тогочасні й вічні.
Орієнтовні відповіді.

Тогочасні проблеми
Вічні проблеми
Шляхи перетворення суспільства, боротьба проти соціального гноблення.
Становище селян, безземелля.
Безправність простого народу.
Навчання у старій школі та ін.
Вождя і народу.
Особистості й натовпу.
Кохання.
Патріотизму, громадянського обов’язку, активної громадянської позиції.
Життєвого вибору людини та ін.

4.                Слово вчителя.
Ще за життя постать І. Франка була оповита вигадками, легендами. Творча група дослідників працювала над цією проблемою.
5.                Пошуково-дослідницька робота творчої групи.
Легенда про народження І. Франка
Він прийшов у світ 27 серпня 1856 р., тоді коли у вирій відлітали лелеки. Дівчат, які народжувались у ту пору, називали Маріями, бо на 28 серпня припадає Успіня Пресвятої Діви Марії, а хлопців – Іванами, бо 11 вересня велике свято – Усікновення голови Іоанна Хрестителя. Його нарекли Іваном, але зовсім не через це свято. Так вимагала давня традиція: найстарший син мав назвати свого первістка іменем батька. Батька Якова Франка звали Іваном. У час народження І. Франка у селі панувала холера. Забобонні люди твердили, щоб дитину заховати від смерті, потрібно її назвати іншим іменем, ніж записано у церковній книзі. Мати назвала сина Мироном, бо на 30 серпня припадало свято цього мученика. Вона гадала, що це ім’я стане оберегом для дитини. Факт про народження І. Франка 25 серпня є звичайнісінькою легендою.
Маловідомі факти із життя І. Франка.
У житті І. Франка були родинні і матеріальні труднощі, хвороба, з якою письменник боровся протягом останніх років життя. З чотирьох дітей І.Франка старший син Андрій помер від епілепсії, двоє синів – Тарас і Петро – були у війську січових стрільців, дочка Анна жила у Києві, а дружина поета – Ольга Хоружинська – страждала на нервові розлади, сам І. Франко останні 8 років свого життя був напівпаралізованим. Проте немічним і безпорадним не був ніколи.
6.                Метод «Асоціативна квітка».
Учні доповнюють асоціативну квітку «Творчість І. Франка» пелюстками: поезія, проза, драматургія, публіцистика, літературна критика, переклади.
7.                Захист проекту «Творчість І. Франка».
1)               І. Франко – поет. Йому належать такі поетичні збірки: «Баляди і розкази» (1876), «З вершин і низин» (1887), «Зів’яле листя” (1896), «Мій Ізмарагд» (1897), «Із днів журби» (1900), «Semper tiro» (1906), «Із літ моєї молодості» (1914). Його громадсько-політичні твори «Гімн», «Гріє сонечко», «Каменярі» свідчать про те, що автор був борцем за кращу долю нашого народу. Він є автором 30 поем, одна з них – філософська поема «Мойсей», у якій висловлена впевненість у відродженні національної свідомості і гідності українців. Лірична драма «Зів’яле листя» – збірка інтимних поезій, яка сподобалася мені найбільше. І я хочу прочитати свою улюблену поезію «Чого являєшся мені у сні?»
Декламування напамять.
2)               І. Франко – прозаїк. Він написав понад 100 нарисів, оповідань, фейлетонів, казок, повістей, романів. Писав про сучасне й минуле галицького села (оповідання «Ліси і пасовиська»), про життя робітників (роман «Борислав сміється»), оповідання про дітей («Грицева шкільна наука»), твори з життя інтелігенції (повість «Перехресні стежки»), історичну повість «Захар Беркут». Найбільше мені подобається…
3)               І. Франко – драматург. У 70-90 РР.ХІХ ст.. він створив низку драм із сучасного життя («Учитель»), драматичні поеми з часів Київської Русі («Сон князя Святослава»), драматичний етюд для дітей («Суд святого Николая»). Соціально-психологічна драма «Украдене щастя» мене дуже схвилювала, оскільки в її основі – мотив зруйнування сім’ї. Анна, видана з примусу заміж за нелюба Миколу Задорожного, дізнавшись про появу коханого Михайла Гурмана, вирішує повернути собі хоч крихітку особистого щастя. Трагічна розвязка твору, де Михайло, смертельно поранений Миколою, бере на себе відповідальність за –трагедію, не залишає нікого байдужим.
Розігрування ситуації за ролями
(ява 5, дія 4 із драми «Украдене щастя»).
4)      І.Франко – літературний критик. Він написав 30 праць про Т.Шевченка, нариси про Лесю Українку, В.Самійленка, М.Старицького, Гомера, Софокла, історико - літературні огляди («Нарис історії українсько-руської літератури до 1890 р.»).
Писав наукові праці з фольклористики та етнології («Студії над українськими піснями»).
5)      І. Франко – професійний публіцист. Працював у редакції журналу «Друг», будучи студентом Львівського університету у 1875 р. У 80-х роках видає 2 збірки журнального типу «Дзвін» і «Молот», журнали «Світ» і «Зоря». У 1894 – 97 рр. за допомогою дружини видає журнал «Життє і слово», а потім організовує «Літературно-науковий вісник», який обєднав навколо себе письменників, критиків, публіцистів з усієї України.
6)      І Франко – перекладач. Він досконало володів німецькою та польськими мовами. Переклав трагедію «Фауст» Гете, поему «Німеччина» Гейне. Публікував свої переклади у серії книг «Дрібна бібліотека». Своїми перекладами знайомив українців із надбанням світової культури.
8.                Кросворд «Сторінками життя і творчості І. Франка».





1.

Ф








2. Р









3. А





4. Н









5. К









6. О






1)    Прізвище головного героя повісті «Перехресні стежки» (Рафалович).
2)    Прізвище жінки, у яку був закоханий І. Франко (Рожкевич).
3)    Ім’я головної героїні драми «Украдене щастя» (Анна).
4)    Село, де народився І. Франко (Нагуєвичі).
5)    Назва вірша І. Франка («Каменярі»).
6)    Ім’я дружини І. Франка (Ольга).

9.  Орієнтовні відповіді на проблемні запитання :
1) Твори І. Франка залишаються актуальними, їх цитують,його вірші стають піснями.
Отже, І. Франко – народний поет.
2) І.Франко охопив велике коло тем та  проблем, серед них і вічних;
  -  створив високомистецькі,досконалі твори в різних жанрах;
  -  закликав до гуманістичного цивілізованого руху людство до кращого життя;
  - пропагував загальнолюдські цінності,піднесення духовності, національної самосвідомості,необхідність усвідомлення відповідальності місії провідників нації, народу, керівників держави.
Отже, І. Франка можна назвати митцем світового масштабу.
10.    Чим заслужив І. Франко світову славу?

Орієнтовні відповіді:
-                    Франко відомий багатьом народам не тільки як великий художник слова, а й як вчений – літературознавець, фольклорист, історик.
-                    Своїми перекладами він знайомив співвітчизників з найціннішими надбаннями світової  культури.
-                    Повісті «Захар Беркут», «Борислав сміється» , поему «Мойсей» , «Каменярі» перекладено німецькою, польською, болгарською, чеською мовами.
-                    Письменник – патріот постійно дбав про українську літературну мову.
-                    В Україні народилася і розквітла літературознавча наука – франкознавство.
-                    Із щедрої Франкової криниці черпають творчу наснагу нові покоління письменників, живописців, композиторів, діячів кіно.

IV. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Займи позицію».
-                    Чи варта творчість Франка детального вивчення сучасною молоддю, яка не мріє про літературну професію?
Так                     Ні                    Частково

V. Домашнє завдання.
Повторити відомості про І. Франка, підготувати повідомлення на тему «Чим захопила мене постать Каменяра».




Немає коментарів:

Дописати коментар